pressmeddelande 19

INTERNATIONAL FILM FESTIVAL

TRUE INDEPENDENT FILM!

23-24 Augusti, Lunde Folkets Hus

BILJETTER FINNS NU ONLINE!

KLICKA HÄR FÖR BILJETTER

Affisch 2019

Klicka för stor bild.

Pressmeddelande, uppdaterat 18:e Juni 2019

4:e Höga Kusten Filmfestival, 23 & 24:e Augusti 2019

Höga Kusten Filmfestival siktar på att bli ett Mecca för lågbudget Auteurfilm

Lunde Folkets hus, en samlingslokal och före detta biograf vid monumentet för skotten i Ådalen 1931 har blivit hemmet för Höga Kusten filmfestival som arrangeras för 4:e året. Visas gör lågbudget Auteurfilm från hela världen och filmare reser hit från bland annat Iran, Brasilien, USA och Finland för att visa upp sina verk.

Jonatan Petré Brixel och Andrija Jovanovic möttes i Hamburg 2012 där de studerade filmregi tillsammans på konsthögskolan HfBK under bland annat Wim Wenders och Pepe Danquart. Jonatan från Sverige och Andrija från Serbien blev snabbt vänner och producerade kortfilmer tillsammans. Mot slutet av sina studier hade även intresset för visning av film växt sig starkt, och särskilt behovet av platformar för egenproducerad film. Det har gått fyra år sedan dom beslutade att starta en festival i Jonatans hemtrakter Höga Kusten. Det hela resulterade i den första upplagan av Höga Kusten filmfestival, som då hölls på Anders Åbergs Mannaminne i Nordingrå.

Sedermera blev Lunde Folkets hus festivalens hem. Mitt längs Ångermannälven vid monumentet för skotten i Ådalen 1931 står det, en samlingslokal med scen för konsert och bio. Här har de båda filmvännerna etablerat festivalen som de siktar på ska bli ett årligt Mecca för fantaster av vad de kallar "riktig independentfilm", något de beskriver som egenproducerad film med egen stil, med liten eller ingen finansiering från institutioner eller större produktionsbolag. Årets hedersgäst är Rasmus Råsmark, en av filmarna från kollektivet "Crazy Pictures", Youtubesuccén som gått sin egen väg och som i år släppte långfilmen "Den blomstertid nu kommer".

Arrangörerna jobbar hårt på att filmare som deltar ska kunna resa till Festivalen och presentera sina verk, så att det blir en samlingsfest inte bara för filmfantaster i Sverige utan från hela världen. Inför fjärde året hoppas de på att ännu fler filmare väljer att resa till festivalen, hittils har de haft besök från bland annat Iran, USA, Brasilien, Finland, Tyskland, Belgien, Ukraina och Frankrike.

Nytt för i år är även en extrainsatt festivalbuss som åker linje 217 Nordingrå(Vallen)-Kramfors-Lunde med flertal stopp däremellan, både fredag och lördag, till festivalen och sedan hem igen på kvällarna. Biljetterna kommer kosta 50 kronor enkel väg.

Jonatan Petré Brixel:
"Vi vill sätta Höga Kusten på kartan för independentfilmare världen över, och omvänt erbjuda en unik uppsättning film och filmbesökare varje år till Höga Kusten. Förra året hade vi jättemycket besökare, både insatta filmfantaster och folk som helt enkelt var nyfikna. Vi siktar på att göra det till en trivsam och rolig upplevelse för de som kommer och försöker att varje år etablera en ny bra sak, i år är det festivalbussen som förhoppningsvis blir både ett roligt och uppskattat tillägg."

Helgen 23:e och 24:e Augusti slår dom upp dörrarna till festivalen.

Kontakt:

Yuvia Maini Rekdal, kommunikationsansvarig

web@hogakusten-filmfestival.com

www.hogakustenfilmfestival.com

fotograf : Erika Holm Petré

notering: klicka för stor bild.

Sponsors & partners 2019